Abortti

Usein kuulee puhuttavan naisen oikeudesta omaan vartaloonsa kun perustellaan abortin mielekkyyttä. (Tarkoitan puheessani vain ihmisen aikaansaamaa aborttia).

Wikipediassa kerrotaan ihmisen syntymästä näin: Hedelmöittynyt munasolu eli tsygootti jakautuu naisen kohdussa muodostaen alkion, josta myöhemmin kehittyy sikiö. Lapsi tulee tavallisesti ulos naisen kohdusta emättimen kautta, ja tällöin terve vastasyntynyt osaa hengittää itsenäisesti. Joissakin tapauksissa lapsi syntyy keisarileikkauksella. Moderneissa kulttuureissa syntynyttä lasta pidetään henkilönä, ja sitä suojaavat kaikki samat lait kuin täysikasvuisiakin ihmisiä. Joidenkin maiden lait pitävät jo sikiötä henkilönä sen vielä ollessa naisen kohdun sisässä. Kaikissa maissa abortti eli raskaudenkeskeytys ei ole laillinen.

Wikipedian artikkeli abortista: Ennen vuotta 1950 Suomessa raskaudenkeskeytys hyväksyttiin vain lääketieteellisin perustein eli kun äidin henki tai terveys oli vaarassa. Nykyisin abortilla tarkoitetaan lainsäädännössä raskauden keinotekoista päättämistä ennen 12. raskausviikkoa sekä Valviran luvalla sikiön vaikean poikkeavuuden perusteella suoritettua raskaudenkeskeytystä ennen 20. raskausviikkoa.Lääketieteessä termi abortti viittaa myös tahattomasti keskeytyneeseen raskauteen, keskenmenoon. Suomessa yleisin syy, yli 90 %, raskaudenkeskeytykseen on sosiaaliset syyt, jolloin lain mukaan raskaana olevalla naisella hänen itsensä tai hänen perheensä ”elämänolot ja muut olosuhteet huomioon ottaen lapsen synnyttäminen ja hoito olisi hänelle huomattava rasitus”.

Katolisissa maissa abortin vastustus on tyypillisesti korkeaa. Abortti laillistettiin ensimmäisenä Euroopan maana Neuvostoliitossa vuonna 1920. Seuraava abortin laillistanut Euroopan maa oli Islanti vuonna 1936.

Wikipedian abortti -artikkelista tämäkin:

Sosiaalietiikan professori n.n. ihmettelee sitä, että sikiöihin ja hedelmöittyneisiin munasoluihin suhtaudutaan ”kuin ne olisivat täysivaltaisia yksilöitä”. Professorin mielestä kenestäkään ei tule ihmistä ilman toisia ihmisiä, ja sikiöiden ja tsygoottien pitäminen yksilöinä on ”hirveän individualistinen suhtautumistapa”. (huom poistin professorin oikean nimen, sillä tarkoitus ei ole parjata häntä)

Wikipedian mukaan siis joidenkin maiden lainsäädännössä henkilöksi määritellään jo sikiö. Suomessa ei. Asiallehan ei ole eksakteja lääketieteellisiäkään perusteita, vain ihmisten moraalinen käsitys oikeasta ja väärästä.

Alkio tai sikiö, yhtäkaikki kyseessä on elävä ihmisen alku! Puhumme siis elämästä jonka Jumala on luonut. Ei ihminen. Edes koeputkihedelmöitystä ihminen ei pysty tekemään ilman Jumalan luomia osasia. Ihminen ei osaa luoda itsestään elämää, ihminen osaa vain matkia elämän luomista joiltakin osin!

Ihmisen alun osa on kova tässä maailmassa, siallakin on enemmän oikeuksia Suomen lainsäädännössä kuin ihmisen alulla: Jos naiselle on epämukavaa syystä tai toisesta saada lapsi (jonka hän on itse ollut saattamassa alulle), ei muuta kun pilleri naamaan tai imuri käyntiin ja ongelma on ratkaistu: Ihmisen alun elämä on päätetty alkumetreille.

Seuraava aborttia käsittelevä artikkeli ei ehkä ole aivan kiistaton totuus mutta se on aivan varmasti hyvää suuntaa antava (minäkin kun tunnen abortin tehneen naisen ja sain nähdä mitä tunteita hänen sisällään myllersi ja miten asiasta jäi ainainen arpi sisimpäänsä): YLE arkisto: Suomessa hoidetaan raskaudenkeskeytykset sairaaloissa hyvin, mutta useat naiset jäävät abortin jälkeen henkisesti heitteille. Usein raskaudenkeskeytys hoidetaankin kuin hampaanpoisto.

– Naisia pitäisi auttaa jo siinä vaiheessa kun he tekevät aborttipäätöstä myös toimenpiteen aikana naisia täytyy tukea. Tuen pitäisi jatkua saumattomasti myös sitten kun nainen lähtee kotiin, opastaa psykologi x.x. Oulun yliopistollisesta keskussairaalasta. (Huom poistin psykologin nimen sillä ei ole tarkoitus parjata häntäkään)

Suomessa tehdään vuosittain noin 10 000 aborttia (2015 = 9440); arviolta joka viides suomalainen nainen kokee abortin jossakin vaiheessa elämäänsä. Abortti on monelle psyykkisesti raskas kokemus. Usein itsesyytökset ja masennus valtaavat naisten mielet abortin jälkeen. Harvat naiset kuitenkaan katuvat tutkimusten mukaan päätöstä, mutta usein heillä on ristiriitaisia tunteita toimenpidettä ja aborttiin johtaneita tapahtumia kohtaan. Keskeytetyn raskauden jälkeen naiset usein kokevat syvää surua ja epätoivoa.

– Abortti on ylivoimainen kokemus ihmiselle, jota kukaan ei haluaisi itselleen tapahtuvan. Abortin tullessa vastaan keinot joilla nainen on aikaisemmin selvinnyt eivät enää riitä, kertoo x.x..

 

Tuon artikkelin mukaan siis suurelle osalle naisista luonnollinen reaktio aborttiin on: Psyykkisesti raskas kokemus, aiheuttaa itsesyytöksiä, masennusta, syvää surua ja epätoivoa.

Herää kysymys että jos abortti on moraalisesti niin viaton toimenpide kuin sitä väitetään, niin miksi monet naiset kokevat tuollaisia varsin ikäviä ja voimakkaita tuntemuksia luonnostaan? Mitäpä jos ihminen sisäisestikkin ymmärtää että aborti ei olekaan niin viaton toimenpide kuin miksi yhteiskuntamme päättäjien enemmistö sen haluaa leimata? Se että psykologi tai lääkäri kertoo mielipiteensä siitä mikä on oikein ja mikä väärin, on ihan yhtä painava peruste kuin jonkun muun ihmisen määritelmä oikeasta ja väärästä. Hyvä esimerkki ihmisviisauden ontuvuudesta on tuo professorin käsitys että ”ihminen ei ole ihminen ilman toista ihmistä”.

 

Raamatun jakeita ihmisyyden määritelmästä:

Jer 1:5 ”Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi”.

Ps 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

Jes 49:5 Ja nyt sanoo Herra, joka on minut palvelijakseen valmistanut hamasta äitini kohdusta, palauttamaan Jaakobin hänen tykönsä, niin että Israel koottaisiin hänen omaksensa-ja minä olen kallis Herran silmissä, minun Jumalani on tullut minun voimakseni-

 

Raamatusta siis saa kyllä aivan selvän kuvan että ihmisen alku on Jumalankin silmissä ihmisen alku ja Hän ei tunnu pitävän ihmisen alkua lainkaan eriarvoisessa asemassa oli ihmisen alku sitten äidin vatsassa kasvamassa tai vatsan ulkopuolella kasvamassa.

 

Raamatun jakeita tappamisesta ja murhaamisesta:

 

Room 13:
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: ”Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse”, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.”
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttymys.

 

2 Moos 21:
22 Jos miehet tappelevat keskenänsä, ja loukkaavat raskaan vaimon, niin että hänen täytyy hedelmänsä kesken synnyttää; ja ei kuoleman vahinko tapahdu: niin hän pitää rahalla rangaistaman, sen jälkeen kuin vaimon mies häneltä anoo, ja se pitää annettaman arviomiesten ehdosta;
23 Mutta jos kuoleman vahinko tulee, niin pitää hänen antaman hengen hengestä. (Vanha Biblia 1776)

 

2. Moos 20:13: Älä tapa (monissa Raamatun käännöksissä tässä lukee: ”älä murhaa”)

 

Jumalalle ihminen on ihminen jo silloin kun häntä äidin kohdussa muovataan. Se että me näemme solujen jakautumisen lähtevän liikkeelle ja ihmisen muovautumisen sikiöksi ja lopulta vauvaksi ja siitä eteenpäin aikuisuuteen asti ei anna meille oikeutta päättää tuota prosessia eli ryhtyä murhamiehiksi tai naisiksi. Ihmisen alun tappaminen on Jumalan silmissä ihmisen elämän päättämistä. Ihmisen alku on elossa oleva olento! Se että määrittelemmekö me ihmisen alun kliinisesti ihmiseksi tai juridisesti henkilöksi ei muuta tätä elämän ihmettä, meidän mielipiteemme ei määrittele Jumalan mielipidettä! Ainahan sen lapsen voi antaa adoptioonkin jos ei häntä pysty itse kasvattamaan.

No nyt joku saattaa sanoa että niin mutta entäs raiskauksen tai vaikkapa insestin tuloksena alkanut raskaus sitten! Miten kummallinen lähestymistapa jos tuollaisesta äärimmäisen marginaalisesta määrästä raskauksia ryhdytään tekemään lainsäädäntöön yleistä pääsääntöä jonka nojalla käsitellään myös ilman rikosta alkuun lähteneet raskaudet! Eikö murha ole murha ja siitä lähtökohtaisesti annetaan tuomio, ja sitten jos on lieventäviä asianhaaroja niin asia voidaan tulkita toisin poikkeustilanteissa. Samoin lainsäädännössämme, jos se olisi Jumalan mielen mukaista, aborttia ei sallittaisi lähtökohtaisesti lainkaan ainakaan sosiaalisista syistä! Keskitytään me käsittämään Jumalan tahto yleisellä tasolla ja rukoillaan viisautta ja Jumalan johdatusta sekä varjelusta/puuttumista asioihin näissä erikoistilanteissa.

Jos olet harkitsemassa aborttia esim sosiaalisesta syystä, pyydän että lopeta harkinta ja synnytä lapsi ja pyydä Jumalalta viisautta, voimaa ja apua.

Jos olet harkitsemassa aborttia koska lapsi on kehitysvammainen, pyydän että lopeta harkinta ja synnytä lapsi ja pyydä Jumalalta viisautta, voimaa ja apua.

Jos läheisesi on harkitsemassa aborttia, kehotan että rukoile Jumalalta viisautta ja Hänen ilmestymistään läheisellesi ja yritä saada hänet muuttamaan mieltään. Älä anna läheisesi ryhtyä murhaajaksi vain siksi että Suomessa se on lain mukaan sallittua ja päättäjien enemmistön moraalin perusteella hyväksyttyä.

Jumala antaa voimaa ja viisautta vaikeisinkin hetkiin. Meille syntyi viime keväänä kehitysvammainen poika joka eli 147 vuorokautta. Hänellä oli vaikea kehitysvamma ja tiesimme siitä jo melko aikaisessa vaiheessa raskautta. Ei se ollut helppoa ja mukavaa kun ei tiennyt edes että selviääkö poika synnytyksestä. Mutta loppujen lopuksi vaikeinta koko jupakassa oli oma asenne, ei lapsen hoitaminen. Hän oli välillä jopa helpompi hoitaa kuin ”terveet” lapsemme. Ja toki joissakin tapauksissa sairaan lapsen hoitaminen voi olla hyvinkin työlästä, en lainkaan tässä nyt esitä että puhumme vähäpätöisistä päätöksistä ja asioista. Mutta eihän se lasten hankinta tietenkään ole ihan vaivatonta koskaan (eikä toki kaikilla ole helppoa edes se raskauden alkuun saantikaan).

Jumalan armoa, johdatusta, viisautta ja siunausta sinulle ja perheellesi

Antti