Jumalaton uskova

Hesekielin kautta Jumala ilmoitti kansalleen että Hänelle ei ole mieluista että jumalaton kuolee. Erityisesti on huomionarvoista että Jumala kutsuu jumalattomaksi näitä israelilaisia, jotka ymmärtävät tehneensä väärin ja eläneensä synnissä, jotka jopa katuivat syntejään, mutta eivät tehneet parannusta eli kääntyneet pahoilta teiltään Jumalan tykö, anteeksi pyytäen. Siis jumalaton ei ollut vain vaikkapa epäjumalien palvoja tai ateisti vaan Jumalaan uskova israelilainen joka oli hylännyt Jumalan tahdon noudattamisen.

Hesekiel 33

10 ”Ihmislapsi, sinun on sanottava Israelin heimolle: Te sanotte näin: ’Rikoksemme ja syntimme ovat päällämme, ja me riudumme niiden tähden. Kuinka voimme pysyä elossa?’ 11 Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra , minä en tahdo jumalattoman kuolemaa vaan sitä, että jumalaton kääntyy tieltään ja saa elää. Kääntykää, palatkaa pois pahoilta teiltänne! Minkä tähden teidän pitäisi kuolla, te Israelin heimo? 12 Ihmislapsi, sinun on sanottava kansallesi: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa, jos hän tekee syntiä, ja jumalatonta ei suista turmioon hänen jumalattomuutensa sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan. Vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin, jos hän tekee syntiä. 13 Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän tekeekin vääryyttä luottaen vanhurskauteensa, hänen vanhurskauttaan ei lainkaan muisteta. Hänen on kuoltava tekemänsä vääryyden vuoksi. 14 Ja jos sanon jumalattomalle, että hänen on totisesti kuoltava, mutta hän kääntyykin synnistään ja tekee sitä, mikä on oikein ja vanhurskasta – 15 jos tuo jumalaton antaa ottamansa pantin takaisin, korvaa, mitä on ryöstänyt ja vaeltaa elämän käskyjen mukaan eikä tee vääryyttä, hän saa totisesti elää, eikä hänen tarvitse kuolla. 16 Yhtäkään hänen tekemistään synneistä ei enää muisteta. Hän on tehnyt sitä, mikä on oikein ja vanhurskasta, hän saa totisesti elää. 17 Maanmiehesi kuitenkin sanovat: ’Ei Herran tie ole hyvä.’ Heidän omat tiensä eivät ole hyvät. 18 Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestaan ja tekee vääryyttä, hänen on kuoltava. 19 Jos taas jumalaton kääntyy pois jumalattomuudestaan ja tekee sitä, mikä on oikein ja vanhurskasta, hän saa elää. 20 Kuitenkin te sanotte: ’Herran tie ei ole hyvä.’ Mutta minä tuomitsen teidät, te Israelin heimo, jokaisen teittensä mukaan.”

Voisiko Hesekielin kautta annettua sanomaa soveltaa enää uuden liiton aikaan? Miten voisi muka sanoa että nykyajan jumalaton olisi vaikkapa tahallisessa synnissä elävä evlut kirkon vauvakastettu jäsen, kun hänet kerran on kasteessa liitetty Jumalan seurakuntaan (kirkon omien oppien mukaan)? Tai vaikkapa helluntailainen aikuiskastettu, ”tosi” Jeesuksen seuraaja jolle nyt sattuu kalja maistumaan vähän keskimääräistä enemmän, joihan Jeesuskin viiniä ja vielä juoppojen kanssa!? Ja eikö Jeesus sanonut että Hän ei heitä ulos sitä joka hänen luoksensa tulee!? Ja sitäpaitsi, ei kai Jeesus ollut noin lakihenkinen lainkaan kuin Hesekiel vaikuttaa olleen? Eikö Jeesus ennemminkin kehottanut rakastamaan ja puhunut ihania rakkauden asioita ja armoa vain? Ja eikö Jeesus sanonut että tikulla silmään sitä joka toisten syntejä osoittelee? Eikös Jumala sentään ollut ihan eri tyyppi puhuessaan Hesekielille kuin nyt uuden liiton aikana!?

Luukas 15

11 Vielä Jeesus sanoi: ”Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. 12 Nuorempi heistä sanoi isälleen: ’Isä, anna minulle se osa omaisuudesta, joka kuuluu minulle.’ Niin isä jakoi omaisuutensa poikien kesken. 13 Muutaman päivän kuluttua nuorempi pojista kokosi kaiken, mitä omisti, ja matkusti kaukaiseen maahan. Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen paheellista elämää. 14 Kun hän oli tuhlannut kaiken, tuli siihen maahan ankara nälänhätä, ja hän alkoi kärsiä puutetta. 15 Silloin hän lyöttäytyi erään sen maan kansalaisen seuraan, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen sikoja paimentamaan. 16 Hän olisi halunnut ravita itsensä palkohedelmillä, joita siat söivät, mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut.

17 Silloin hän meni itseensä ja sanoi: ’Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yllin kyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään! 18 Minä nousen ja menen isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi. 19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.’ 20 Niin hän nousi ja lähti isänsä luo. Kun hän vielä oli kaukana, hänen isänsä näki hänet ja tunsi sääliä. Isä juoksi häntä vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä hellästi. 21 Poika sanoi hänelle: ’Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.’ 22 Mutta isä sanoi palvelijoilleen: ’Tuokaa nopeasti parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa. 23 Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja iloitaan! 24 Sillä tämä minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon! Hän oli kadonnut, mutta nyt hän on löytynyt!’ Ja he aloittivat ilonpidon.

Jeesus näyttää toistavan Hesekielin kautta välitetyn sanoman kertomuksessaan tuhlaajapojasta. Hän sanoo tuhlaajapojan olleen kuolleena silloin kun tämä kulki omia teitään erossa isästään. Aivan niinkuin Hesekielin kautta Jumala kutsui kuolleiksi niitä israelilaisia jotka kulkivat omia teitään erossa taivaallisesta Isästä.

Mutta hetkinen, jos uskova kuitenkin aktiivisesti rukoilee, antaa almuja ja viettää harrasta elämää niin eiköhän hän pelastu vaikka nyt eläisikin tahallisessa synnissä, sillä Jeesushan on rakkauden Jumala ja Hänhän ei tullut maailmaa tuomitsemaan!?

Hepr 9

27 Ja niin kuin ihmisille on määrätty, että heidän on kerran kuoltava ja sen jälkeen tulee tuomio, 28 samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois monien synnit, ja hän ilmestyy toisen kerran, ei enää synnin tähden vaan pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.

Hepr 10

14 sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.15 Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki. Sillä ensin hän sanoo: 16 ”Tämä on se liitto, jonka minä teen heidän kanssaan näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: minä panen lakini heidän sydämeensä ja kirjoitan ne heidän mieleensä.” 17 Ja sitten: ”Heidän syntejään ja laittomuuksiaan minä en enää muista.” 18 Missä nämä on annettu anteeksi, siellä ei enää tarvita uhria synnin edestä.

26 Jos me tahallamme jatkamme synnin tekemistä päästyämme tuntemaan totuuden, ei ole enää uhria meidän syntiemme tähden 27 vaan kauhea tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka syö vastustajat. 28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen on armotta kuoltava kahden tai kolmen todistajan sanan nojalla. 29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! 30 Mehän tunnemme hänet, joka on sanonut: ”Minun on kosto, minä olen maksava”, ja vielä: ”Herra on tuomitseva kansansa.” 31 Kauhistuttavaa on langeta elävän Jumalan käsiin.

Room 3

21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia. 22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen kaikille , jotka uskovat. Ei tässä ole mitään erottelua, 23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24 mutta saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. 25 Hänet Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä osoittaakseen vanhurskautensa, koska oli jumalallisessa kärsivällisyydessään jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit. 26 Tämän Jumala teki osoittaakseen vanhurskautensa nykyajassa: hän on itse vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen .

27 Missä siis on kerskaus? Se on suljettu pois. Minkä lain perusteella? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain perusteella. 28 Päädymme siis siihen, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta ilman lain vaatimia tekoja. 29 Vai onko Jumala vain juutalaisten Jumala? Eikö pakanoidenkin? On pakanoidenkin, 30 koska on vain yksi Jumala, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. 31 Teemmekö siis lain mitättömäksi vetoamalla uskoon? Emme tietenkään! Me vahvistamme lain.

Room 4

5 Sille taas, joka ei töitä tee vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.

9. … Mehän sanomme, että Abrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi. 10 Miten se sitten luettiin? Oliko hän silloin ympärileikattu vai ympärileikkaamaton? Hän ei ollut ympärileikattu vaan ympärileikkaamaton. 11 Hän sai ympärileikkauksen merkin sinetiksi uskonvanhurskaudesta, joka hänellä oli ympärileikkaamattomana, jotta hän olisi kaikkien niiden isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, ja jotta vanhurskaus luettaisiin heillekin.

Room 6

15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain vaan armon alaisia? Emme tietenkään! 16 Ettekö tiedä, että ketä palvelemaan ja tottelemaan te antaudutte, sen orjia te olette: joko synnin orjia kuolemaksi tai kuuliaisuuden vanhurskaudeksi?

Room 7

Me tiedämme, että laki on hengellinen mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaiseksi. 15 Minä en tunne omakseni sitä, mitä teen, sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä vihaan, sitä minä teen. 16 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, minä myönnän, että laki on hyvä. 17 Niinpä en sitä enää teekään minä itse vaan synti, joka minussa asuu. 18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, nimittäin lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla tosin on, mutta hyvää en pysty saamaan aikaan. 19 Sitä hyvää, mitä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä toteutan. 20 Jos siis teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse vaan synti, joka minussa asuu.

21 Huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon tehdä hyvää, sen lain, että paha pysyy minussa. 22 Sisäisen ihmiseni puolesta hyväksyn iloiten Jumalan lain, 23 mutta jäsenissäni näen toisen lain. Se sotii mieleni lakia vastaan ja pitää minua vangittuna synnin lakiin, joka on minun jäsenissäni. 24 Minä kurja ihminen! Kuka vapauttaa minut tästä kuoleman ruumiista? 25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tällaisena palvelen mielellä Jumalan lakia mutta lihalla synnin lakia.

Room 8

1 Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa , 2 sillä elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. 3 Mikä laille oli mahdotonta, koska se lihan vuoksi oli heikko, sen teki Jumala. Hän lähetti oman Poikansa syntisen lihan hahmossa ja synnin tähden ja tuomitsi synnin lihassa, 4 jotta lain vanhurskauden vaatimus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan vaan Hengen mukaan. 5 Niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli. 6 Lihan mieli on kuolema, mutta Hengen mieli on elämä ja rauha. 7 Lihan mieli on näet vihollisuutta Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu eikä voikaan alistua Jumalan lain alle. 8 Ne, jotka ovat lihan vallassa, eivät voi olla Jumalalle mieleen.

9 Te ette kuitenkaan ole lihan vallassa vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa. 10 Jos taas Kristus on teissä, ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elävä vanhurskauden tähden. 11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, tekee eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.

12 Olemme siis velkaa, veljet, mutta emme lihalle elääksemme lihan mukaan, 13 sillä jos te elätte lihan mukaan, teidän on kuoltava, mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.14 Kaikki, joita Jumalan Henki johdattaa, ovat Jumalan lapsia. 15 Te ette ole saaneet orjuuden henkeä elääksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden Hengen, jossa me huudamme: ”Abba! Isä!” 16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. 17 Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä ja perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

Matteus 5

1 Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle, ja kun hän oli istuutunut, opetuslapset tulivat hänen luokseen. 2 Hän alkoi puhua ja opetti heitä sanoen: 3 ”Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. 4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. 5 Autuaita ovat sävyisät, sillä he perivät maan. 6 Autuaita ovat ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano, sillä heidät ravitaan. 7 Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. 8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. 9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heitä kutsutaan Jumalan lapsiksi. 10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. 11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat ja vainoavat teitä ja valehdellen puhuvat teistä kaikkea pahaa. 12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Samoinhan vainottiin profeettoja, jotka olivat ennen teitä.”

Matteus 10

38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei ole minulle kelvollinen. 39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen, ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.”

Kirje galatalisille 5

22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus , 23 sävyisyys, itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. 24 Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omia, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. 25 Jos me Hengessä elämme, vaeltakaamme myös Hengessä. 26 Älkäämme tavoitelko turhaa kunniaa, ärsytellen ja kadehtien toisiamme.

Näin huomaamme että Jeesus puhuu samoin kuin Jumala puhui profeetta Hesekielin kautta: Vanhurskas joka elää tahallisessa synnissä, on hengellisessä mielessä Raamatun mukaan kuollut, häntä ei hänen vanhurskautensa pelasta (ei edes Jeesuksen Ristin sovitustyön lahjavanhurskaus). Jumala siis ei ole muuttunut suhtautumisessaan syntiin vanhantestamentin ajoista.

Heprelaiskirjeessä varoitetaan että tahallisessa synnissä elävä Jeesukseen uskova rikkoo uuden liiton ja pitää pilkkana Pyhää Henkeä (ja Pyhän Hengen pilkkaa ei anneta anteeksi).

Roomalaiskirjeessä Paavali varoittaa että lihan halujen mukaan elävän on kuoltava. Paavalikaan ei siis muuttanut Jumalan Hesekielin kautta puhumaa opetusta, vaan toisti sen saman peruslogiikan mm Roomalaiskirjeessään.

Kuitenkin Raamattu sanoo että Jeesus osaa sääliä meidän vajavaisuuttamme. Paavali totetaa ettei hänen lihassaan asu mitään hyvää. Näemme läpi Raamatun kertomusten suurtenkin uskon sankareiden pienuuden ja vajavaisuuden. Näemme kerta toisensa jälkeen miten suuret ja pienet uskon sankarit mokaavat, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Raamatun mukaan Jumala kutsui vanhan liiton aikaan israelilaisia parannukseen: Kääntymään pois pahoilta teiltään kohti Jumalaa so. tavoittelemaan vanurskautta ja pelastusta. Samoin uuden liiton aikana Jumala kutsuu ihmisiä kääntymään pois pahoilta jumalattomilta teiltään (siis tahallisessa synnissä eläviä uskoviakin) ja tavoittelemaan pelastusta Jeesuksen kautta iankaikkisuudessa. Jumala ei ole muuttunut: Vanhurskas ei saa tehdä syntiä. Vaikka olemme saaneet lahjavanhurskauden Jeesuksen sovitustyön kautta, emme silti saa tehdä syntiä tahallamme. Tämä on hyvin yksinkertaista eikä Raamattu tunne poikkeuksia asian suhteen. Syntiä ei saa tehdä. Vielä on aikaa! Vielä ei ole kuolema korjannut, eli vielä ehtii tehdä parannuksen ja kääntyä armoa anoen kaikkivaltiaan Herramme Jeesuksen puoleen!

Jumalan armoa, siunausta ja rauhaa sinulle ja perheellesi

Antti