Jumala on armollinen sillä Hän armahtaa syntistä. Synti on rikkomus Jumalaa vastaan, joten synnin armahtaminen eli anteeksiantaminen on sinällään merkittävä asia. Hän antoi oman poikansa syntyä ihmiseksi ja kuolla uhrina meidän syntiemme tähden, jotta me voisimme pelastua. Ei ole muuta tietä pelastukseen kuin kulkea Jumalan armon tietä, ja Jeesus on se tie.
Johannes 3
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. 17 Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa vaan sitä varten, että maailma pelastuisi hänen kauttaan. 18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita. Mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainutsyntyisen Pojan nimeen. 19 Ja tämä on tuomio: valo on tullut maailmaan, mutta ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valoa, sillä heidän tekonsa olivat pahoja. 20 Sillä jokainen, joka tekee pahaa, vihaa valoa eikä tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. 21 Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat Jumalassa tehdyt.”
Johannes 14:6
Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Psalmit 25:9
Hän johdattaa nöyriä oikein ja opettaa heille tiensä.
Armahtava Jumala vetää meitä puoleensa, jotta me uskoisimme. Hän kutsuu, Hän lähetti apostolit ja edelleen lähettää evankelistoja maailmaan, Hän antaa uskon. Anova saa ja kolkuttavalle avataan.
Jeesus ei tullut tuomitsemaan maailmaa vaan hän tuli jotta maailma voisi pelastua uskomalla Häneen, mutta Jeesus on myös tuomio tälle maailmalle, siis heille jotka eivät halua uskoa Jeesukseen so. heille jotka eivät halua vastaanottaa uskoa Jeesukseen.
Kirje roomalaisille 2:4
Vai halveksitko hänen hyvyytensä, kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta? Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Jeesus syntyi Israeliin, pelastukseksi ensin juutalaisille ja sitten kaikille muillekin. Vanha testamentti edeltä kertoi Jeesuksen syntymän, elämän ja kuoleman ihmeellisen tarkasti. Evankeliumeissa on monessa kohden näistä kerrotaan esim sanoilla ”on kirjoitettu” ja ao. tekstissä on alaviite siihen vanhan testamentin kohtaan jossa kukin tapahtuman on edeltä ilmoitettu.
Vaikka Jeesuksen ajan oppineet tiesivät hyvin mitä vanhan testamentin kirjoituksissa kerrottiin heidän tulevasta messiaastaan, heidän sydämensä paatumus esti heitä näkemästä messiastaan vaikka hän seisoi ilmielävänä heidän edessään. Vaikka he näkivät kaikki ne teot jotka vanhassa testamentissa kerrottiin että tämä luvattu messias tulisi tekemään. Silti he eivät nähneet eivätkä ymmärtäneet.
Johannes 9
39 Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi.” 40 Muutamat fariseukset, jotka olivat hänen lähellään, kuulivat tämän ja kysyivät häneltä: ”Emme kai me ole sokeita?” 41 Jeesus vastasi heille: ”Jos te olisitte sokeita, teillä ei olisi syntiä, mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’, ja sen tähden teidän syntinne pysyy.”
Johannes 10
1 ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: se, joka ei mene ovesta lammastarhaan vaan nousee sinne muualta, on varas ja rosvo. 2 Mutta joka menee ovesta sisälle, on lampaiden paimen. 3 Hänelle portinvartija avaa oven, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Hän kutsuu omia lampaitaan nimeltä ja vie ne ulos. 4 Laskettuaan ulos kaikki omat lampaansa hän kulkee niiden edellä. Lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. 5 Mutta vierasta ne eivät seuraa vaan pakenevat häntä, koska ne eivät tunne vieraiden ääntä.” 6 Jeesus kertoi heille tämän vertauksen, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
7 Siksi Jeesus sanoi vielä: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lampaiden ovi. 8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja rosvoja, mutta lampaat eivät ole kuulleet heitä. 9 Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen. 10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut tuomaan elämän ja yltäkylläisyyden.”
11 ”Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lampaiden edestä. 12 Mutta kun palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, näkee suden tulevan, hän jättää lampaat ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman. 13 Palkkalainen pakenee, sillä hänet on palkattu, eikä hän välitä lampaista.
14 Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, 15 niin kuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän. Minä annan henkeni lampaiden edestä. 16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta. Niitäkin minun tulee johdattaa, ja ne kuulevat minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
17 Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni ottaakseni sen takaisin. 18 Kukaan ei sitä minulta ota, vaan minä annan sen itse. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se takaisin. Tämän käskyn minä olen saanut Isältäni.”
Luukas 23
44Oli jo noin kuudes tunti. Silloin koko maan ylle tuli pimeys, jota kesti yhdeksänteen tuntiin asti, 45 sillä aurinko oli pimentynyt. Temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia, 46ja Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.” Sen sanottuaan hän antoi henkensä.
Jeesus puhui tuon vertauksen juutalaisille fariseuksille. Wikipedian mukaan: ”Farisealaiset eli fariseukset (hepr. פרושים, perushim, sanasta parash, ”erottaa”) olivat juutalainen uskonnollis-kansallinen puolue nykyisen Israelin alueella. Se koostui pääosin muista kuin papeista.
Farisealainen puolue syntyi alemman papiston keskuudessa ennen vuotta 100 eaa. vastavoimaksi ylemmän papiston saddukealaisille. He pitivät itseään juutalaisten uskonnollisina johtajina. Farisealaisille tunnusomaista oli juutalaisen lain tarkka noudattaminen pienimpiäkin yksityiskohtia myöten.”
Saddukeukset eli saddukealaiset olivat juutalainen uskonnollis-poliittinen ryhmä, joka syntyi noin 150 eaa. ja vaikutti aina Jerusalemin hävitykseen asti 70 jaa. Saddukeukset olivat kehittyneet vanhasta pappisylimystöstä. He ottivat nimensä luultavasti kuningas Salomon ylipapilta Zadokilta, joka oli Jerusalemin temppelin esimies. Saddukeukset tähdensivät Tooraa ainoana sitovana lakina ja vastustivat farisealaisia, toista tuon ajan merkittävää ryhmää. Saddukeukset kiistivät farisealaisten uskon enkelien ja henkien olemassaoloon sekä sielun elämään kuoleman jälkeen. Saddukeukset eivät myöskään uskoneet siihen, että Jumala olisi puuttunut ihmeiden kautta ihmisten elämään. Saddukeukset torjuivat suullisesti välitetyt perinnäissäännöt, ja he alistivat ihmisen valinnanvapauden Jumalan kaitselmukselle. He eivät hyväksyneet myöskään ylösnousemusta.
Matteus 10
10 Jeesus kutsui väkijoukon luokseen ja sanoi: ”Kuulkaa ja ymmärtäkää. 11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan mikä tulee suusta ulos, se saastuttaa ihmisen.”
12 Silloin opetuslapset tulivat hänen luokseen ja sanoivat: ”Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat, kun he kuulivat puheesi?” 13 Mutta hän vastasi: ”Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. 14 Älkää heistä välittäkö, he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Jos sokea taluttaa sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan.”
Maailman uskovat, siis kristusruumis (1 kor 12:27-29) on hajaantunut. Erilaiset oppiriidat jakavat uskovia erilaisiin ryhmiin. Niin on ollut jo alusta asti. Apostoleista Juudas ilmiantoi Jeesuksen, sydämensä ahneuden tähden. Myöhemmin Raamattu kertoo esim. että yksi oli Paavalin puolta, toinen Apolloksen jne. (1 kor 1:12). Nyttemmin on keksitty ekumeeninen liike jossa uskovat katsovat läpi sormiensa toistensa ehkä räikeitäkin uskon vääriä oppeja. Raamattu kuitenkin varoittaa vääristä opeista ja vääristä opettajista. Raamattu ei kehota hyväksymään sellaisia, mutta toisaalta Raamattu ei kehota myöskään eriseuraisuuteen. Oman kokemukseni myötä olen huomannut että jos kaksi ovat elävässä uskossa, vaikka olisivat eri kirkkokunnissa kirjoilla, löytyy Hengen yhteys näiden välillä jäsenkirjoista huolimatta.
Kirje galatalaisille 3:28
Tässä ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.
Jaak 3
1 Veljeni, älkööt monet teistä ryhtykö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. 2 Me kaikki hairahdumme monin tavoin. Jos joku ei hairahdu puheissaan, hän on täydellinen mies ja kykenee hallitsemaan myös koko ruumiinsa. 3 Kun panemme hevosille suitset suuhun, että ne tottelisivat meitä, me voimme ohjata niiden koko ruumista. 4 Niin myös laivat: vaikka ne ovat suuria ja ankarien tuulten kuljetettavia, niitä ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämies tahtoo. 5 Samoin kieli on pieni jäsen mutta voi kerskailla suurista asioista. Kuinka pieni tuli – ja kuinka suuren metsän se sytyttää! 6 Myös kieli on tuli, vääryyden maailma. Kieli on jäsenistämme se, joka tahraa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä. 7 Kaikkien petoeläinten, lintujen, matelijoiden ja merieläinten luonnon ihminen voi kesyttää ja on kesyttänytkin, 8 mutta kieltä ei kukaan ihminen pysty kesyttämään. Se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä. 9 Kielellä me ylistämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja. 10 Samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni! 11 Eihän samasta lähteensilmästä pulppua makeaa ja karvasta vettä. 12 Veljeni, ei viikunapuu voi tuottaa oliiveja eikä viiniköynnös viikunoita. Eikä suolainen lähde anna makeaa vettä.
Jumala tietää meidät maan tomuksi. Hän tietää että meidän lihamme on heikko ja taipuvainen syntiin. Jumala tietää ettei meissä ole mitään hyvää itsessämme. Siksi Jumala ei vaadi että me kykenisimme elämään virheettömän elämän, vaan tuli itse uhrattavaksi jotta me voisimme elää hänen armostaan (ja sitä armoa jotkut eivät halua sydämensä ylpeyden/kovuuden tähden vastaanottaa).
Johannes 11:25
Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Johannes 6:63
Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä.
Luukas 24
12 Sitten Jeesus sanoi sille, joka oli hänet kutsunut: ”Kun järjestät päivälliset tai illalliset, älä kutsu ystäviäsi, älä veljiäsi, älä sukulaisiasi äläkä rikkaita naapureita. Hehän kutsuvat vuorostaan sinut, ja näin saat siitä korvauksen. 13 Kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja ja sokeita. 14 Silloin sinä olet autuas, koska he eivät pysty palkitsemaan sinua. Sinä saat palkkasi vanhurskaiden ylösnousemuksessa.”
15 Tämän kuullessaan eräs pöytävieraista sanoi Jeesukselle: ”Autuas se, joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa.” 16 Jeesus sanoi hänelle: ”Eräs mies järjesti suuret pidot ja kutsui paljon vieraita. 17 Kun juhlien oli määrä alkaa, hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: ’Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.’ 18 Mutta he rupesivat estelemään yksi toisensa jälkeen. Ensimmäinen sanoi: ’Ostin pellon, ja minun täytyy mennä katsomaan sitä. Pyydän sinua, pidä minua estyneenä.’ 19 Toinen sanoi: ’Ostin viisi härkäparia ja olen menossa kokeilemaan niitä. Pyydän sinua, pidä minua estyneenä.’ 20 Vielä eräs sanoi: ’Menin juuri naimisiin enkä siksi voi tulla.’
21 Palvelija palasi ja ilmoitti tämän herralleen. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: ’Mene kiireesti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo tänne köyhät, raajarikot, sokeat ja rammat.’ 22 Palvelija sanoi: ’Herra, se mitä käskit, on tehty, mutta vielä on tilaa.’ 23 Silloin herra sanoi palvelijalle: ’Mene teille ja syrjäkujille ja pakota ihmisiä tulemaan, jotta taloni täyttyisi. 24 Minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka oli kutsuttu, pääse maistamaan minun illallistani!’”
25 Jeesuksen mukana kulki suuri joukko ihmisiä. Hän kääntyi ja sanoi heille: 26 ”Jos joku tulee minun luokseni eikä vihaa isäänsä ja äitiään, vaimoaan ja lapsiaan, veljiään ja sisariaan, jopa omaa elämäänsä, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Ja joka ei kanna ristiään ja seuraa minua, ei voi olla minun opetuslapseni.
28 Jos joku teistä aikoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istuudu laskemaan kustannuksia nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi? 29 Sillä jos hän laskee perustuksen mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, niin kaikki, jotka sen näkevät, alkavat pilkata häntä. 30 He sanovat: ’Tuo mies ryhtyi rakentamaan mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi.’
31 Tai jos kuningas lähtee taisteluun toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istuudu harkitsemaan, pystyykö hän kymmenellätuhannella miehellä kohtaamaan sen, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellätuhannella? 32 Ellei hän siihen pysty, hän lähettää lähetystön kysymään rauhanehtoja toisen ollessa vielä kaukana. 33 Niinpä yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on.”
Biblehub.com:ista löytyvä Berean study bible selitys ristin kantamiselle:
”Kantaminen edellyttää jatkuvaa, aktiivista ponnistelua. Kreikan sana ”βαστάζω” (bastazō) tarkoittaa kantaa tai kestää. Tämä viittaa siihen, että opetuslapseuteen liittyy henkilökohtainen vastuu ja halukkuus kestää vaikeuksia. Historiallisesti ristin kantaminen oli julkinen esitys alistumisesta Rooman auktoriteetille, mikä symboloi kärsimyksen ja uhrauksen hyväksymistä. Hengellisessä mielessä se edustaa uskovan sitoutumista kestämään koettelemuksia Kristuksen tähden.”
Samainen Berean study bible selitys kristuksen seuraamisesta
”Kristuksen seuraaminen on kulkemista Hänen jalanjäljissään, Hänen opetustensa ja elämäntapansa omaksumista. Kreikan sana ”ἀκολουθέω” (akoloutheō) tarkoittaa seurata tai olla samalla tavalla. Tämä merkitsee läheistä, henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen, jolle on ominaista kuuliaisuus ja Hänen esimerkkinsä jäljitteleminen. Historiallisesti opetuslapset seurasivat rabbiaan tarkasti oppien heidän sanoistaan ja teoistaan. Kristillisessä kontekstissa se tarkoittaa elämää, joka heijastaa Kristuksen rakkautta, nöyryyttä ja vanhurskautta.”
Psalmit 94:18
Kun sanon: minun jalkani horjuu, sinun armosi, Herra , tukee minua.
Herra on Hyvä paimen. Hän johtaa meitä Raamatun kertomusten ja opetusten kautta. Herra johtaa meitä Pyhän Hengen kautta. Hän ohjaa askeleemme. Hn opettaa meitä kuuliaisuuteen ja hän on meille armollinen. Herra muistaa meidät tomuksi. Hän antaa meille hengellisen kasvun tiellämme kohti pelastusta.
Luukas 11
1 Jeesus oli eräässä paikassa rukoilemassa. Kun hän oli lopettanut, eräs hänen opetuslapsistaan sanoi: ”Herra, opeta meitä rukoilemaan, niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiaan.” 2 Jeesus sanoi heille: ”Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. [Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.] 3 Anna meille päivittäin meidän jokapäiväinen leipämme. 4 Anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle, joka on meille velkaa. Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen [vaan päästä meidät pahasta].”
5 Vielä hän sanoi heille: ”Ajatelkaapa, että joku teistä menee keskellä yötä ystävänsä luo ja sanoo hänelle: ’Ystäväni, lainaa minulle kolme leipää. 6 Eräs ystäväni on matkallaan poikennut luokseni, eikä minulla ole mitään, mitä tarjoaisin hänelle.’ 7 Toinen vastaa sisältä: ’Älä häiritse minua! Ovi on jo lukossa, ja lapseni ovat kanssani nukkumassa. En voi nousta antamaan sinulle.’ 8 Minä sanon teille: vaikka hän ei nousekaan antamaan hänelle sen tähden, että hän on ystävä, hän nousee kuitenkin siksi, että toinen hellittämättä pyytää, ja antaa hänelle niin paljon kuin hän tarvitsee.
9 Niinpä minä sanon teille: Anokaa, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä jokainen anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. 11 Kuka teistä on sellainen isä, joka pojan pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen 12 tai hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin? 13 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat.”
Herra Jeesus on hyvä paimen!
Jumalan armoa, varjelusta ja siunausta sinulle ja perheellesi.
Antti
Herra hyvä paimen
Jumala on armollinen sillä Hän
armahtaa syntistä. Synti on rikkomus Jumalaa vastaan, joten synnin
armahtaminen eli anteeksiantaminen on sinällään merkittävä asia.
Hän antoi oman poikansa syntyä ihmiseksi ja kuolla uhrina meidän
syntiemme tähden, jotta me voisimme pelastua. Ei ole muuta tietä
pelastukseen kuin kulkea Jumalan armon tietä, ja Jeesus on se tie.
Johannes 316 Sillä niin on Jumala maailmaa
rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei
yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä
olisi iankaikkinen elämä. 17 Ei Jumala lähettänyt Poikaansa
maailmaan tuomitsemaan maailmaa vaan sitä varten, että maailma
pelastuisi hänen kauttaan. 18 Sitä, joka uskoo häneen, ei
tuomita. Mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei
ole uskonut Jumalan ainutsyntyisen Pojan nimeen. 19 Ja tämä on
tuomio: valo on tullut maailmaan, mutta ihmiset rakastivat pimeyttä
enemmän kuin valoa, sillä heidän tekonsa olivat pahoja. 20 Sillä
jokainen, joka tekee pahaa, vihaa valoa eikä tule valoon, etteivät
hänen tekonsa paljastuisi. 21 Mutta se, joka noudattaa totuutta,
tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat Jumalassa
tehdyt.”
Johannes 14:6Jeesus vastasi: ”Minä olen tie,
totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun
kauttani.
Psalmit 25:9
Hän johdattaa nöyriä oikein ja
opettaa heille tiensä.
Armahtava Jumala vetää meitä
puoleensa, jotta me uskoisimme. Hän kutsuu, Hän lähetti apostolit
ja edelleen lähettää evankelistoja maailmaan, Hän antaa uskon.
Anova saa ja kolkuttavalle avataan.
Jeesus ei tullut tuomitsemaan maailmaa
vaan hän tuli jotta maailma voisi pelastua uskomalla Häneen, mutta
Jeesus on myös tuomio tälle maailmalle, siis heille jotka eivät
halua uskoa Jeesukseen so. heille jotka eivät halua vastaanottaa
uskoa Jeesukseen.
Kirje roomalaisille 2:4
Vai halveksitko hänen hyvyytensä,
kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta? Etkö
ymmärrä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Jeesus syntyi Israeliin, pelastukseksi
ensin juutalaisille ja sitten kaikille muillekin. Vanha testamentti
edeltä kertoi Jeesuksen syntymän, elämän ja kuoleman ihmeellisen
tarkasti. Evankeliumeissa on monessa kohden näistä kerrotaan esim
sanoilla ”on kirjoitettu” ja ao. tekstissä on alaviite siihen
vanhan testamentin kohtaan jossa kukin tapahtuman on edeltä
ilmoitettu.
Vaikka Jeesuksen ajan oppineet tiesivät
hyvin mitä vanhan testamentin kirjoituksissa kerrottiin heidän
tulevasta messiaastaan, heidän sydämensä paatumus esti heitä
näkemästä messiastaan vaikka hän seisoi ilmielävänä heidän
edessään. Vaikka he näkivät kaikki ne teot jotka vanhassa
testamentissa kerrottiin että tämä luvattu messias tulisi
tekemään. Silti he eivät nähneet eivätkä ymmärtäneet.
Johannes 939
Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että
ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat
sokeiksi.” 40 Muutamat fariseukset, jotka olivat
hänen lähellään, kuulivat tämän ja kysyivät häneltä: ”Emme
kai me ole sokeita?” 41 Jeesus vastasi heille: ”Jos te olisitte
sokeita, teillä ei olisi syntiä, mutta nyt te sanotte: ’Me
näemme’, ja sen tähden teidän syntinne pysyy.”
Johannes 101 ”Totisesti, totisesti minä sanon
teille: se, joka ei mene ovesta lammastarhaan vaan nousee sinne
muualta, on varas ja rosvo. 2 Mutta joka menee ovesta sisälle, on
lampaiden paimen. 3 Hänelle portinvartija avaa oven, ja lampaat
kuulevat hänen äänensä. Hän kutsuu omia lampaitaan nimeltä
ja vie ne ulos. 4 Laskettuaan ulos kaikki omat lampaansa hän
kulkee niiden edellä. Lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat
hänen äänensä. 5 Mutta vierasta ne eivät seuraa vaan
pakenevat häntä, koska ne eivät tunne vieraiden ääntä.” 6
Jeesus kertoi heille tämän vertauksen, mutta he eivät ymmärtäneet,
mitä hänen puheensa tarkoitti.7 Siksi Jeesus sanoi vielä:
”Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lampaiden
ovi. 8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja
rosvoja, mutta lampaat eivät ole kuulleet heitä. 9 Minä olen
ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän
käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen. 10 Varas ei tule
muuta kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut
tuomaan elämän ja yltäkylläisyyden.”
11 ”Minä olen se hyvä paimen.
Hyvä paimen antaa henkensä lampaiden edestä. 12 Mutta kun
palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole,
näkee suden tulevan, hän jättää lampaat ja pakenee. Susi saa
lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman. 13 Palkkalainen pakenee,
sillä hänet on palkattu, eikä hän välitä lampaista.14 Minä olen hyvä paimen. Minä
tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, 15 niin kuin Isä
tuntee minut ja minä tunnen Isän. Minä annan henkeni lampaiden
edestä. 16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole
tästä lammastarhasta. Niitäkin minun tulee johdattaa, ja ne
kuulevat minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.17 Isä rakastaa minua, koska minä
annan henkeni ottaakseni sen takaisin. 18 Kukaan ei sitä
minulta ota, vaan minä annan sen itse. Minulla on valta antaa se, ja
minulla on valta ottaa se takaisin. Tämän käskyn minä olen saanut
Isältäni.”
Luukas 2344Oli jo noin kuudes tunti. Silloin
koko maan ylle tuli pimeys, jota kesti yhdeksänteen tuntiin asti, 45
sillä aurinko oli pimentynyt. Temppelin esirippu repesi keskeltä
kahtia, 46ja Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Isä, sinun käsiisi
minä uskon henkeni.” Sen sanottuaan hän antoi henkensä.
Jeesus puhui tuon vertauksen
juutalaisille fariseuksille. Wikipedian mukaan: ”Farisealaiset
eli fariseukset (hepr. פרושים,
perushim, sanasta parash, ”erottaa”) olivat juutalainen
uskonnollis-kansallinen puolue nykyisen Israelin alueella. Se koostui
pääosin muista kuin papeista.Farisealainen puolue syntyi alemman
papiston keskuudessa ennen vuotta 100 eaa. vastavoimaksi ylemmän
papiston saddukealaisille. He pitivät itseään juutalaisten
uskonnollisina johtajina. Farisealaisille tunnusomaista oli
juutalaisen lain tarkka noudattaminen pienimpiäkin yksityiskohtia
myöten.”
Saddukeukset eli saddukealaiset
olivat juutalainen uskonnollis-poliittinen ryhmä, joka syntyi noin
150 eaa. ja vaikutti aina Jerusalemin hävitykseen asti 70 jaa.
Saddukeukset olivat kehittyneet vanhasta pappisylimystöstä. He
ottivat nimensä luultavasti kuningas Salomon ylipapilta Zadokilta,
joka oli Jerusalemin temppelin esimies. Saddukeukset tähdensivät
Tooraa ainoana sitovana lakina ja vastustivat farisealaisia, toista
tuon ajan merkittävää ryhmää. Saddukeukset kiistivät
farisealaisten uskon enkelien ja henkien olemassaoloon sekä sielun
elämään kuoleman jälkeen. Saddukeukset eivät myöskään
uskoneet siihen, että Jumala olisi puuttunut ihmeiden kautta
ihmisten elämään. Saddukeukset torjuivat suullisesti välitetyt
perinnäissäännöt, ja he alistivat ihmisen valinnanvapauden
Jumalan kaitselmukselle. He eivät hyväksyneet myöskään
ylösnousemusta.
Matteus 1010 Jeesus kutsui väkijoukon luokseen
ja sanoi: ”Kuulkaa ja ymmärtäkää. 11 Ei ihmistä saastuta se,
mikä menee suusta sisään, vaan mikä tulee suusta ulos, se
saastuttaa ihmisen.”
12 Silloin opetuslapset tulivat hänen
luokseen ja sanoivat: ”Tiedätkö, että fariseukset
loukkaantuivat, kun he kuulivat puheesi?” 13 Mutta hän vastasi:
”Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole
istuttanut, on juurineen revittävä pois. 14 Älkää heistä
välittäkö, he ovat sokeita sokeiden taluttajia. Jos sokea
taluttaa sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan.”
Maailman uskovat, siis kristusruumis (1
kor 12:27-29) on hajaantunut. Erilaiset oppiriidat jakavat uskovia
erilaisiin ryhmiin. Niin on ollut jo alusta asti. Apostoleista Juudas
ilmiantoi Jeesuksen, sydämensä ahneuden tähden. Myöhemmin
Raamattu kertoo esim. että yksi oli Paavalin puolta, toinen
Apolloksen jne. (1 kor 1:12). Nyttemmin on keksitty ekumeeninen liike
jossa uskovat katsovat läpi sormiensa toistensa ehkä räikeitäkin
uskon vääriä oppeja. Raamattu kuitenkin varoittaa vääristä
opeista ja vääristä opettajista. Raamattu ei kehota hyväksymään
sellaisia, mutta toisaalta Raamattu ei kehota myöskään
eriseuraisuuteen. Oman kokemukseni myötä olen huomannut että jos
kaksi ovat elävässä uskossa, vaikka olisivat eri kirkkokunnissa
kirjoilla, löytyy Hengen yhteys näiden välillä jäsenkirjoista
huolimatta.
Kirje galatalaisille 3:28Tässä ei ole juutalaista eikä
kreikkalaista, ei orjaa eikä vapaata, ei miestä eikä naista, sillä
Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.
Jaak 31 Veljeni, älkööt monet teistä
ryhtykö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä
kovemman tuomion. 2 Me kaikki hairahdumme monin tavoin. Jos
joku ei hairahdu puheissaan, hän on täydellinen mies ja kykenee
hallitsemaan myös koko ruumiinsa. 3 Kun panemme hevosille suitset
suuhun, että ne tottelisivat meitä, me voimme ohjata niiden koko
ruumista. 4 Niin myös laivat: vaikka ne ovat suuria ja ankarien
tuulten kuljetettavia, niitä ohjataan varsin pienellä peräsimellä,
minne perämies tahtoo. 5 Samoin kieli on pieni jäsen mutta voi
kerskailla suurista asioista. Kuinka pieni tuli – ja kuinka suuren
metsän se sytyttää! 6 Myös kieli on tuli, vääryyden
maailma. Kieli on jäsenistämme se, joka tahraa koko ruumiin ja
sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä. 7
Kaikkien petoeläinten, lintujen, matelijoiden ja merieläinten
luonnon ihminen voi kesyttää ja on kesyttänytkin, 8 mutta
kieltä ei kukaan ihminen pysty kesyttämään. Se on levoton ja
paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä. 9 Kielellä me ylistämme
Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi
luotuja. 10 Samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa
olla, veljeni! 11 Eihän samasta lähteensilmästä pulppua makeaa ja
karvasta vettä. 12 Veljeni, ei viikunapuu voi tuottaa oliiveja eikä
viiniköynnös viikunoita. Eikä suolainen lähde anna makeaa vettä.
Jumala tietää meidät maan tomuksi.
Hän tietää että meidän lihamme on heikko ja taipuvainen syntiin.
Jumala tietää ettei meissä ole mitään hyvää itsessämme. Siksi
Jumala ei vaadi että me kykenisimme elämään virheettömän
elämän, vaan tuli itse uhrattavaksi jotta me voisimme elää hänen
armostaan (ja sitä armoa jotkut eivät halua sydämensä
ylpeyden/kovuuden tähden vastaanottaa).
Johannes 11:25
Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen
ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi
kuollut.
Johannes 6:63
Henki tekee eläväksi, ei liha mitään
hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja
elämä.
Luukas 2412 Sitten Jeesus sanoi sille, joka oli
hänet kutsunut: ”Kun järjestät päivälliset tai illalliset, älä
kutsu ystäviäsi, älä veljiäsi, älä sukulaisiasi äläkä
rikkaita naapureita. Hehän kutsuvat vuorostaan sinut, ja näin saat
siitä korvauksen. 13 Kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä,
raajarikkoja, rampoja ja sokeita. 14 Silloin sinä olet autuas,
koska he eivät pysty palkitsemaan sinua. Sinä saat palkkasi
vanhurskaiden ylösnousemuksessa.”15 Tämän kuullessaan eräs
pöytävieraista sanoi Jeesukselle: ”Autuas se, joka saa olla
aterialla Jumalan valtakunnassa.” 16 Jeesus sanoi hänelle: ”Eräs
mies järjesti suuret pidot ja kutsui paljon vieraita. 17 Kun juhlien
oli määrä alkaa, hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille:
’Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.’ 18 Mutta he rupesivat
estelemään yksi toisensa jälkeen. Ensimmäinen sanoi: ’Ostin
pellon, ja minun täytyy mennä katsomaan sitä. Pyydän sinua, pidä
minua estyneenä.’ 19 Toinen sanoi: ’Ostin viisi härkäparia ja
olen menossa kokeilemaan niitä. Pyydän sinua, pidä minua
estyneenä.’ 20 Vielä eräs sanoi: ’Menin juuri naimisiin enkä
siksi voi tulla.’21 Palvelija palasi ja ilmoitti tämän
herralleen. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen:
’Mene kiireesti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo tänne köyhät,
raajarikot, sokeat ja rammat.’ 22 Palvelija sanoi: ’Herra, se
mitä käskit, on tehty, mutta vielä on tilaa.’ 23 Silloin herra
sanoi palvelijalle: ’Mene teille ja syrjäkujille ja pakota
ihmisiä tulemaan, jotta taloni täyttyisi. 24 Minä sanon
teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka oli kutsuttu, pääse
maistamaan minun illallistani!’”
25 Jeesuksen mukana kulki suuri joukko
ihmisiä. Hän kääntyi ja sanoi heille: 26 ”Jos joku tulee minun
luokseni eikä vihaa isäänsä ja äitiään, vaimoaan ja lapsiaan,
veljiään ja sisariaan, jopa omaa elämäänsä, hän ei voi olla
minun opetuslapseni. 27 Ja joka ei kanna ristiään ja seuraa minua,
ei voi olla minun opetuslapseni.28 Jos joku teistä aikoo rakentaa
tornin, eikö hän ensin istuudu laskemaan kustannuksia nähdäkseen,
onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi? 29 Sillä jos hän
laskee perustuksen mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, niin
kaikki, jotka sen näkevät, alkavat pilkata häntä. 30 He sanovat:
’Tuo mies ryhtyi rakentamaan mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi.’31 Tai jos kuningas lähtee taisteluun
toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istuudu harkitsemaan,
pystyykö hän kymmenellätuhannella miehellä kohtaamaan sen, joka
tulee häntä vastaan kahdellakymmenellätuhannella? 32 Ellei hän
siihen pysty, hän lähettää lähetystön kysymään rauhanehtoja
toisen ollessa vielä kaukana. 33 Niinpä yksikään teistä ei voi
olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä
on.”
Biblehub.com:ista löytyvä Berean
study bible selitys ristin kantamiselle:
”Kantaminen
edellyttää jatkuvaa, aktiivista ponnistelua. Kreikan sana ”βαστάζω”
(bastazō) tarkoittaa kantaa tai kestää. Tämä viittaa siihen,
että opetuslapseuteen liittyy henkilökohtainen vastuu ja halukkuus
kestää vaikeuksia. Historiallisesti ristin kantaminen oli julkinen
esitys alistumisesta Rooman auktoriteetille, mikä symboloi
kärsimyksen ja uhrauksen hyväksymistä. Hengellisessä mielessä se
edustaa uskovan sitoutumista kestämään koettelemuksia Kristuksen
tähden.”
Samainen Berean
study bible selitys kristuksen seuraamisesta”Kristuksen
seuraaminen on kulkemista Hänen jalanjäljissään, Hänen
opetustensa ja elämäntapansa omaksumista. Kreikan sana ”ἀκολουθέω”
(akoloutheō) tarkoittaa seurata tai olla samalla tavalla. Tämä
merkitsee läheistä, henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen, jolle on
ominaista kuuliaisuus ja Hänen esimerkkinsä jäljitteleminen.
Historiallisesti opetuslapset seurasivat rabbiaan tarkasti oppien
heidän sanoistaan ja teoistaan. Kristillisessä kontekstissa se
tarkoittaa elämää, joka heijastaa Kristuksen rakkautta, nöyryyttä
ja vanhurskautta.”
Psalmit 94:18
Kun sanon: minun jalkani horjuu, sinun
armosi, Herra , tukee minua.
Herra on Hyvä paimen. Hän johtaa
meitä Raamatun kertomusten ja opetusten kautta. Herra johtaa meitä
Pyhän Hengen kautta. Hän ohjaa askeleeme. Hn opettaa meitä
kuuliaisuuteen ja hän on meille armollinen. Herra muistaa meidät
tomuksi. Hän antaa meille hengellisen kasvun tiellämme kohti
pelastusta.
Luukas 111 Jeesus oli
eräässä paikassa rukoilemassa. Kun hän oli lopettanut, eräs
hänen opetuslapsistaan sanoi: ”Herra, opeta meitä rukoilemaan,
niin kuin Johanneskin opetti opetuslapsiaan.” 2 Jeesus sanoi
heille: ”Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun
nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. [Tapahtukoon sinun tahtosi myös
maan päällä niin kuin taivaassa.] 3 Anna meille päivittäin
meidän jokapäiväinen leipämme. 4 Anna meille meidän syntimme
anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle, joka on meille
velkaa. Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen [vaan päästä
meidät pahasta].”5 Vielä hän
sanoi heille: ”Ajatelkaapa, että joku teistä menee keskellä yötä
ystävänsä luo ja sanoo hänelle: ’Ystäväni, lainaa minulle
kolme leipää. 6 Eräs ystäväni on matkallaan poikennut luokseni,
eikä minulla ole mitään, mitä tarjoaisin hänelle.’ 7 Toinen
vastaa sisältä: ’Älä häiritse minua! Ovi on jo lukossa, ja
lapseni ovat kanssani nukkumassa. En voi nousta antamaan sinulle.’
8 Minä sanon teille: vaikka hän ei nousekaan antamaan hänelle sen
tähden, että hän on ystävä, hän nousee kuitenkin siksi, että
toinen hellittämättä pyytää, ja antaa hänelle niin paljon kuin
hän tarvitsee.9 Niinpä minä
sanon teille: Anokaa, niin teille annetaan. Etsikää, niin te
löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä
jokainen anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. 11
Kuka teistä on sellainen isä, joka pojan pyytäessä kalaa antaa
hänelle kalan sijasta käärmeen 12 tai hänen pyytäessään munaa
antaa hänelle skorpionin? 13 Jos siis te, jotka olette pahoja,
osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljon ennemmin
taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä
anovat.”
Herra Jeesus on hyvä paimen!
Jumalan armoa, varjelusta ja siunausta
sinulle ja perheellesi.
Antti